bazbo – de wereld van Bas Langereis

Bas Langereis leest u voor!

12-04-2019

B-log: 13 t/m 19 april 2019

Filed under: B-log 2019 — bazbo @ 16:06

Vrijdag 19 april: naar Oostende
Zeven uur op. Kwart voor tien lopen we met koffer naar het station. We hebben de trein van kwart over naar Schiphol. Daar een snelle overstap en om half twee zijn we in Antwerpen. We hebben meer dan een half uur overstaptijd, dus pauzeren we bij de stationsrestauratie. Het is vier uur als we aankomen in Oostende. Klein stukje naar ons hotel in de Sint-Sebastiaanstraat, vlakbij het Wapenplein, midden in het centrum. Als de koffer is uitgepakt, wandelen we een rondje via het Marie-Joséplein, over de boulevard naar de Visserskaai. Het is zonnig, maar het waait, dus nog wel fris. Op een terras aan het Vissersplein drinken we iets. Dan gaan we op zoek naar een restaurant. Een goede tent aan de Madridstraat blijkt overvol; we reserveren voor morgenavond. Uiteindelijk eten we bij een Griek aan de Van Iseghemlaan: feta uit de oven, een vegetarische schotel. Halverwege de avond zoeken we een rustige plek om nog iets te drinken en we vinden een Iers café aan de Langestraat. Half elf zijn we terug in het hotel en gaan we slapen.
Muziek vandaag: Ends (Giancarlo Erra), A Map Of The World (Pat Metheny)

Donderdag 18 april:
Ik laat mijn winterjas thuis. Buiten is het al aangenaam. Zonnig! Vanmorgen op de werkplek rond ik van alles af. Tussen de middag wandel ik door bos en zon. In de middag hebben we met collega’s een ‘dagje uit’. Dit keer niet op de werkvloer met collega’s uit de zorg en met cliënten, maar in een technologische afdeling over innovatieve ontwikkelingen. Leuk, interessant, maar niets speciaals en ik mis het ‘eruit’ zijn. Vier uur ren ik weg. Half zes thuis. Gelijk op de fiets naar het ziekenhuis. Daar tref ik Onze Vader in goede stemming en conditie. De pijnstillers heeft hij niet meer, het gaat goed, hij beweegt en loopt, beetje beurs. Nog niet van het katheter af, omdat hij onvoldoende drinkt. (Krijg hem maar eens zover.) Ik ben benieuwd wanneer hij naar huis kan; het kan snel zijn, maar omdat hij nog wat fragiel oogt ook nog iets langer duren. Meneer Knipping is er ook en ik laat ze alleen. Thuis heeft De Vrouw een schotel van paksoy en paprika, daarnaast een salade van bladsla, komkommer en bonen, plus een kogelbiefstuk. Ik was af en pak deels al de koffer in. Dan werk ik de webstek bij, informeer ik ooms via mail en lees en luister ik nog wat. Half elf slapen.
Muziek vandaag: At The Edge Of Light (Steve Hackett), Planetary Overload Part 1: Loss (United Progressive Fraternity)

Woensdag 17 april:
Geen wekker. Toch om zeven uur wakker en op. Koffie. Half negen heb ik al het een en ander gedaan voor de Kap. Dan wandel ik erheen. Ik heb er wat overleg en regel zaken voor een nieuw artikel in een krant. Door de zon loop ik naar de biowinkel voor wat dingen. Thuis meer koffie en wat werkzaamheden. De Vrouw komt thuis van het werk voor nog meer koffie en de lunch. Half twee fiets ik naar het ziekenhuis. De Zus is er ook. Onze Vader zit er geweldig goed bij. Hij is opgewekt en vertelt honderduit. Vandaag mag hij vast voedsel en vanavond gaat het infuus (met verdoving en pijnstillers) eraf. Ben benieuwd hoe het hem dan gaat. Hij is nog altijd zichtbaar verwonderd over dat het zo goed is gegaan en gaat. Ik merk dat ik vooral blij ben omdat hij zo blij is. Half vier ben ik thuis. Ik werk nog wat en ga dan een ronde hardlopen. Al een week niet gedaan, dus ik ben er wat uit. Ik moet halverwege een heel korte wandelpauze inlassen, maar daarna gaat het weer goed. Thuis maak ik wat tekst voor KZB. De Vrouw appt dat ze graag mee-eet. Ik bereid het avondeten voor: een salade van bosui, rode kool, komkommer en tomaat, met een goede schotel van kastanjechampignons, prei, courgette en puylinzen. Als De Vrouw om acht uur thuis is, bak ik voor haar spekreepjes erbij. We kletsen bij en de boel smaakt. Kleine afwas. Dan werk ik de webstek bij en lees en luister ik. Tien uur maar weer.
Muziek vandaag: BTTB (Ryuichi Sakamoto), Saturday Night Fever (OST), Xanadu (OST), het bonusplaatje dat mee kwam met Planetary Overload Part 1: Loss (United Progressive Fraternity), Empath (Devin Townsend), One Thousand Birds (Grice), Ends (Giancarlo Erra)

Dinsdag 16 april:
Vroeg op een andere werklocatie. Vandaag een bijzonder dagje: ik heb een groots symposium medegeorganiseerd. Alles verloopt prima en de reacties van de tachtig bezoekers zijn positief. Mooi. Tussendoor bericht De Zus dat de chirurg heeft gebeld: de operatie van Onze Vader is naar wens verlopen. Dat is zeer goed nieuws. Ik kan met iemand mee terug rijden en die zet mij bij Ugchelen af. Ik wandel naar het ziekenhuis. Daar tref ik Onze Vader etend aan. Hij heeft al een rondje gelopen. Vader is zeer opgelucht dat hij geen (tijdelijk) stoma heeft gekregen. Ik merk dat ik ook heel blij ben. Hij moet een paar jaar mee, zeg. Als ik afscheid neem en bij de lift kom, tref ik De Vrouw. Die gaat dus nog even. Buiten mag ik lang op de bus wachten. Niet erg. Het maakt dat De Vrouw en ik tegelijkertijd thuis komen. Ik maak avondeten: een fikse salade van bosui, rode kool, komkommer en tomaat, met bacon en eieren. We laten de boel goed smaken en praten bij. De afwas is klein. Dan werk ik de webstek bij, informeer ik via mail allerlei familieleden en vrienden van Onze Vader en lees en luister ik nog iets.
Muziek vandaag: Planetary Overload Part 1: Loss (United Progressive Fraternity), Ends (Giancarlo Erra)

Maandag 15 april:
Een zonnige dag. Wel koud, vanmorgen. Oké, een beetje koud, dan. Heel veel te doen op de werkplek. Tussen de middag wandel ik door bos, veld en zon. Ook in de middag heel veel te doen op de werkplek. Half zes thuis. Gelijk op de fiets naar het ziekenhuis. Onze Vader is vanmiddag opgenomen. Als ik bij hem ben, is hij vrij rustig. Hij zit al volop in de voorbereiding voor de operatie: darmen leegmaken. Nog niets aan de hand. Na een kwartier moet hij even naar de wc. Dat duurt heel lang. Het is begonnen. Ik blijf niet al te lang, we lachen nog even om wat dingen en dan zeg ik maar weer eens dat ik zo trots op hem ben. Hij loopt met me mee naar de lift. Als de deuren tussen ons dicht gaan, realiseer ik me ineens … Half acht thuis. Ik maak gelijk eten. Maken is een groot woord. Ik warm de overgebleven schotel van vrijdag op, voorzie deze van een boel parmesan en ernaast zet ik het restant salade van gisteren. Kleine afwas. Ik werk de webstek bij en ga dan (de krant) lezen en luisteren. De Vrouw is er rond negen uur weer. Even blijkletsen en om tien uur probeer ik te slapen.
Muziek vandaag: One Thousand Birds (Grice), Ends (Giancarlo Erra)

Zondag 14 april: Cultuur bij je Buur dag 2
Kwart over zeven weer wakker. Koffie, voorbereiden op vanmiddag, enzovoorts. Meer koffie met De Vrouw. Vinyl. Ik lunch rond kwart over elf en laat de rest over aan De Zoon en De Vrouw. Zelf fiets ik rond twaalf uur naar een locatie net buiten Beekbergen. In de bibliotheek van een zorginstelling (een monumentaal pand) lezen ‘Bas, Willem en ik ook’ weer voor uit eigen werk in het kader van het evenement Cultuur bij je Buur. Niet zo veel aanloop als gisteren, maar de mensen vinden het leuk en blijven hangen. Het wordt een aangename middag, waarin ik – gezien het publiek – vooral jeugdverhalen vertel. Vijf uur zijn we klaar en fietsen we terug. Thuis ruim ik op en rust ik heel even uit; dan maak ik avondeten: een salade van bosui, komkommer, rode kool, tomaat en groene asperges met parmesan, vervolgens fruitsalade van aardbei en framboos, dan bak ik aardappelen en een kogelbiefstuk. De Vrouw is om zeven uur thuis; ze is met De Zoon naar de bioscoop geweest. We eten de boel op en die boel is zeer smakelijk. Na de afwas en het afval bel ik Onze Vader. Hij is net aan het pakken voor morgen: om kwart over twaalf mag hij zich melden in het ziekenhuis. Ik ga hem morgenavond en de komende dagen veel opzoeken, vertel ik. Dat vindt hij mooi. Hij is gespannen, maar hij klinkt rustig en vol vertrouwen. Hij vraagt mij of ik wat familie op de hoogte wil brengen en dat ga ik doen. Ik werk de webstek bij en ga rond tien uur naar bed.
Muziek vandaag: de drie plaatjes uit Between The Silence (Travis & Fripp), North Sea Oil (10″ EP) (Jethro Tull), Selling England By The Pound (Genesis), The Sixteen Men Of Tain (Allan Holdsworth)

Zaterdag 13 april: Cultuur bij je Buur dag 1
Kwart over zeven wakker en uit bed. Koffie. Even na half negen loop ik naar de platenboer. Het is Record Store Day. Ik hoop de Zappa en Gabriel te vinden, maar helaas. Wel tref ik Trout Mask Replica (Captain Beafheart & His Magic Band) en North Sea Oil (10″ EP) (Jethro Tull). Vooruit. Aansluitend loop ik door naar de markt voor vis en fruit. Thuis koffie met De Vrouw. De Zoon is er op tijd voor de lunch. Ik ga om iets na twaalf uur op de fiets naar een atelier een kwartiertje fietsen bij ons vandaan. Willem is er al. Helaas lukt het Aad niet om erbij te zijn, dus moet ik vertellen dat vandaag ‘ik ook’ niet kan. We zijn dus ‘Bas, Willem en ik ook niet’. Er is aardig wat publiek, in totaal zo’n dertig mensen. We lezen de succesnummers voor en dat zijn succesnummers. Bluegrassband Bont en Bluegrass speelt alleraardigste bluegrassmuziek. Half vijf ga ik snel weg. Thuis even ademhalen; om half zes heb ik een bus vanaf het Marktplein. In de buurt van Voorthuizen maak ik nog een staartje mee van het familiefeest dat De Zus van De Vrouw en haar familie geven. Er is eten, maar ik besteed de weinige tijd liever aan een gesprek her en der. De Zoon rijdt ons weer terug. Kwart voor acht zijn we thuis. Ik maak een eenvoudige maaltijd (tosti’s met veel sla) en was het weinige af. Dan werk ik de webstek bij en luister en lees ik (de krant). Half elf ga ik naar bed.
Muziek vandaag: Reflections (Brian Eno), Trout Mask Replica (Captain Beafheart & His Magic Band), North Sea Oil (10″ EP) (Jethro Tull), None Too Soon (Allan Holdsworth), The Nature Of Connections (Arve Henriksen)

• • •

Geen reacties »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.